Реклама: ефективно - не обовязково дорого!

Реклама: ефективно - не обовязково дорого!


5.May.2010 Репьев Александр Павлович Коментарів: 0
Один мільйон, вкладений в ефективну рекламу, продає більше, ніж десять мільйонів, вкладених у неефективну рекламу... Погана реклама може й зовсім віджахнути покупця.

Девід Оґілві

У нас немає грошей, тому нам доводиться думати.

Ернест Резерфорд, англійський фізик.

Широко існує думка, що в рекламі все нібито визначають тільки витрати й прикольний "криватив". Цю думку старанно підтримують агентства типу Crazy Desіgn і Lokhotron Unlіmіted. Посмоктавши таку псевдорекламну пустульку, багато фірм від реклами відмовляються. А дарма - справжня реклама може відмінно попрацювати, причому за менші гроші. А як саме?

ТИСЯЧУ РАЗІВ ПРАВИЙ німецький рекламіст Вальтер Шенерт: "Нульову рекламну ідею можна помножити на мільйон доларів - однаково вийде нуль". Або навіть мінус - це коли реклама знижує продажі й котирування акцій. Рекламні нулі й мінуси одержують тоді, коли забувають, що єдине призначення реклами - продавати й робити гроші. Причому з найменшими витратами!

Все інше, як сказав один чудовий рекламіст – від лукавого: безвідповідальна гра на гроші рекламодавця в оригинальничанння, самоствердження, "креатинизм", рекламні фестивалі та ін. І навряд чи до "оригіналів" коли-небудь дійдуть слова маркетолога Серджио Займана:

"Реклама – це не вигравання призів Еффи й Золотих Левів. Це заробляння грошей рекламодавцям!".

Але кому охота займатися якимсь зароблянням грошей якомусь там рекламодавцеві й влазити в якийсь нудний товар! Набагато прикольніше "народити" щось подібне:

Виворотка Між іншим, це Гран При Канського фестивалю. Інші Канн-алізаційні шедеври див. тут

Реклама, псевдореклама, антиреклама

Ще в 1970-і роки рекламний гуру Девид Оґілві так охарактеризував стан тодішньої реклами: "Божевільні захопили владу в божевільному будинку". Слава богу, метр не дожив до наших днів, коли божевілля й навіть ідіотизм у рекламі стало майже нормою. Результати цього божевілля в наявності: зараз, на думку аналітиків, більша частина реклами нічого не продає або навіть знижує продажі. (Іноді можна зустріти думки, що ця частина доходить до 90%.) Тобто:

Більша частина "реклами" - це псевдореклама або навіть антиреклама.

Саме її ми в основному й бачимо на телеекранах, на щитах і в журналах. Саме вона завдає прямої шкоди рекламодавцям, а деяких навіть розоряє. Але це ще не все. Псевдореклама формує зовсім неправильні уявлення про рекламу. У результаті:

Середній рекламодавець не знає, що таке справжня реклама.

Він не знає, що справжня реклама не так робиться, не так оцінюється, не так сприймається потенційним споживачем. Вона навіть не так виглядає й використовує не ті носії. Але насамперед , вона має інший зміст -- давним-давно доведено, що успіх реклами визначається не "крутістю", а змістом. У дійсній рекламі кожна буква й кожна крапка працюють на продаж: текст, що продає, що продає ілюстрація й заголовок, що продає.

Ще в 1923 р. Клод Хопкинс так описував результати експериментів з публікацією різних варіантів реклами "Часто проста зміна заголовка змінює ефективність реклами в 5-10 разів". Слід зазначити, що рівнялися ретельно продумані відмінним копирайтером варіанти реклами, що справді продають. А що тоді говорити про популярні нині "сліпі" заголовки (заголовках ні про що). Тут ефективність може знижуватися в десятки разів!

Реклама - винятково тендітний продукт

Навіть при наявності відмінних моментів, що продають, некваліфікований рекламіст може знизити ефективність реклами або навіть її вбити. От тільки деякі з "убивць": відсутність заголовка або "сліпий" заголовок; ілюстрації й відео-трюки, що не мають відношення до предмета реклами; графічне й текстової сміття; "вампіри", що відволікають на себе вся увагу; реклами-ребуси, на розгадку яких потрібно безліч часу; нечитабельність тексту; зловживання термінологією та незрозумілою цільовою аудиторєюї. Прикро, що всі ці "убивці" відомі давним-давно.

Наприклад, сто років відомо, що виворотка (біле на чорному) в 5-6 разів знижує читабельність реклами. Оґілві приводить два варіанти однієї й тієї ж реклами:

Реклама на виворотці Варіанти макета реклами. Другий варіант виявився у два рази ефективнішим.

Другий варіант виявився у два рази ефективнішим. Перетворити перший варіант у другий можна за кілька секунд -- натисканням декількох клавіш на комп'ютері. Тепер оцініть ціну цих декількох секунд для рекламодавця.

Такої кількості браку, як у рекламі, немає в жодній іншій області. У чому причина? Усе починається з того, що в самій суті реклами приховані дуже серйозні проблеми. Від них виникає маса оман і забобонів.

Споконвічні проблеми реклами

Невизначеність. В основі всіх бід реклами лежить її проклята невизначеність: хоча досвідчений рекламіст чітко знає, що по визначенню знижує шанси на успіх створюваної ним реклами, він не може передбачити наскільки ефективною вона виявиться. І навіть після її виходу буває її ефект важко відділити на тлі інших ринкових факторів. Таким чином, приймаючи рекламу, рекламодавець завжди купує кота в мішку. Часто на додачу він одержує від рекламіста порцію "креативної" локшини на вуха.

Необхідність участі рекламодавця. Від моря інших послуг, рекламу відрізняє необхідність участі в процесі її створення самого замовника, тому що навіть найдосвідченіший рекламіст не зробить ефективної реклами без найдокладнішої інформації про фірму, її продукти і конкурентів. Значну частину цієї інформації він може одержати тільки в рекламодавця.

Кваліфікація рекламодавця. Щоб брати участь у процесі, рекламодавець повинен володіти хоча б елементарними уявленнями про маркетинг і рекламу. Інакше він може перетворитися навіть у ворога власної реклами. Як же я розумію гірке висловлення Оґілві: "Клієнт одержує ту рекламу, що він заслуговує!"

Але не варто винити рекламодавця -- він фахівець у своїй області й не повинен розбиратися в тонкостях реклами. Його рекламні "університети" - це та реклама (найчастіше , псевдореклама), що його оточує. Він бачать навколо рекламу пива, жуйки, прокладок і... переносить отримані уявлення на рекламу найпрозаїчніших товарів (устаткування, запчастин, будматеріалів та ін.), якими займається його фірма.

В 1997 р. я написав статтю "Сліпі, поводирі сліпих" про "сліпих" рекламодавців, яких ведуть "сліпі" рекламісти. З тих пір рекламодавець трохи "прозрів", чого не скажеш про рекламістів.

Кваліфікація рекламістів. Справжній рекламіст -- це тонкий маркетолог, що вміє робити рекламу. Справжнє рекламне агентство -- це, по суті, маркетингове агентство, що допомагає клієнтові заробляти гроші (див. буклет Американської асоціації рекламних агентств). Так у свій час і було, поки реклама не занедужала art-dіrectorіtіs (Оґілві) або тим, що я називаю "креатинизмом". Зараз вона присмокталася до Канн-алізаціної труби А тому не варто дивуватися, що переважна більшість молодих рекламістів не мають ані найменшого уявлення про те, як саме робиться реклама, що вона продає.

Порочна система оплати рекламних послуг. Здавна рекламні агентства одержували фіксований відсоток від розташовуваної ними реклами. Ясно, що така система штовхала їх на вибір найбільш дорогих носіїв і на роздування кількості публікацій (показів) реклами. Дурість цього була ясна давно й багатьом, тому не дивно, що індустрія поступово, зі скрипом, переходить на більше раціональну систему оплат, коли винагорода агентств робиться залежною від результатів.

"Нова економіка". На вулиці міцніє ринок, гряде нова економіка. (див. статтю "Є чи нам місце в новій економіці?"). Це економіка розпещеними, заваленими пропозиціями покупця, до того ж озброїного Інтернетом. Росте лавина реклам, які намагаються цьому покупцеві щось запропонувати. Перемагати в цій ситуації може тільки дуже професійна реклама -- деяка подоба бронебійного снаряда, що пробиває захисну броню потенційного покупця.

Омани реклами

Перераховані вище проблеми плодять численні омани й дурості. Тут я розгляну тільки ті, які стосуються рекламних витрат.

У рекламі все нібито визначається тільки грошима. Ця омана дуже дорого обходиться людству, що витрачає на рекламу більше трильйона доларів у рік. Як правило, фірми починають із того, що виділяють максимально можливий рекламний бюджет, що розраховується по кількості розміщень.

Іншого разу про зміст реклами згадують в останній момент. При цьому рекламодавець готовий платити за макет "покрасивше", але майже ніколи за маркетинговий аналіз, що робить його рекламу що продає й ощадливої. Це однаково , що платити лікареві за виписування рецептів, але не платити за аналізи й діагноз.

Реклама нібито повинна тільки підвищувати популярність марки. Реклама дійсно може зробити марку більше відомою, але якщо реклама не приводить ніяких аргументів, чому саме потрібно віддавати перевагу даній марці перед іншими, не менш відомими марками, продажі можуть і не рости. Особливо, коли на ринку вже є десятки, а то й сотні майже ідентичних товарів.

Реклама нібито повинна тільки розважати, нічого не говорячи про продукт. Говорить Серджио Займан, що перехворів цією оманою в дуже важкій формі: "Реклама, що тільки розважає, не працює. Компанії, які цього не зрозуміють, потерплять фіаско".

Реклама - це нібито тільки телеролики. Той же Займан:

"Дуже багато хто, включаючи рекламістів, не знають, що таке реклама. Для багатьох реклама - це телеролики". 

Носіїв реклами превелика безліч, постійно з'являються всі нові й нові. Кожний носій, включаючи ТВ, може добре працювати в певних ситуаціях. Який носій вибрати? Відповідь залежить від характеристик предмета реклами, величини бюджету й інших міркувань, які грамотний маркетолог повинен обережно враховувати.

Для більшості продуктів ТВ - непридатний носій. Тоді ж, коли телереклама могла б непогано попрацювати, вона часто неефективна по двох причинах. По-перше, її якість катастрофічно впала - тепер це найчастіше "відеожарт, до якої наприкінці можна пристебнути будь-який продукт" (Бо Ренберг, Голова журі Канн-97). По-друге, у міру росту кількості телеканалів і Інтернету її глядацька аудиторія постійно скорочується. За свідченням різних джерел, телереклама усе більше перетворюється у фінансову "чорну діру" для багатьох рекламодавців, руйнівну й неефективну.

"Креатив". Хоча в перекладі це значить "творчий", як показує життя, до дійсної рекламної творчості, тобто до створення реклами, що продає, це поняття відношення не має. Воно ближче до псевдотворчості. Неважко зрозуміти, чому це слово так люблять багато рекламістів - їм зручно прикривати відсутність кваліфікації й небажання серйозно займатися рекламованим продуктом. Вони ним кидаються ліворуч і праворуч, цілячись в основному в лох-рекламодавця. От як це живописала слухачка моїх дистанційних курсів, що проробила багато років в одному з "крутих" агентств:

Дивний клан рекламістів, що записав себе у вищу касту, творчу еліту - володарку муз, поставив рекламодавця, прямо скажемо, у незручне положення. Ну, як же (здивовано дивляться "творчі" очі з-під жовтогарячих окулярів), ви не зрозуміли ідеї, ви не усікли, у чому прикол, у вас проблеми з почуттям гумору? Вони (рекламодавці) не зрозуміли, але ВОНИ НЕ ХОЧУТЬ БУТИ ЛОХАМИ! От, у чому лихо. І рекламісти щосили намагаються, щоб так тривало й далі. У такій ситуації рекламіст може давити на клієнта своїм псевдоавторитетом нескінченно й викачувати море грошей. Рекламодавці стогнуть, вони, загалом , незадоволені (тому що самі почувають себе лохами) і заздалегідь підраховують збитки, але подітися нікуди: поліз у бізнесмени - плати за рекламу".

Lokhotron Unlіmіted

Як не дивно, але рекламний лохотрон починається з того, що лох (тобто рекламодавець) не завжди розуміє, що реклама йому щось повинна заробляти. Багато хто витрачають свої гроші на рекламу й сувеніри, просто тому, що всі так роблять.

Багато хто розглядає рекламу, як якийсь добровільний ПДВ, що вони платять рекламним агентствам.

Агентства при цьому не заперечують - адже гроші самі пливуть їм у руки.

А як рекламодавці вибирають агентства? В основному, орієнтуючись на так звані біллінги (суми річних рекламних бюджетів рекламодавців, "освоєні" агентством). Важко не погодитися із Самвелом Аветисяном ("Тінькофф"): "Для мене ці суми річних бюджетів свідчать лише про ціну нанесеного збитку бізнесу клієнта". Чим більше збитку бізнесу нанесло агентство, тим більше клієнтів воно притягає - саме так удав притягає загіпнотизованого кролика.

Дорогий читачу, якщо вас подібний лохотрон влаштовує, то читати вам далі немає рації.

Маркетинг, комунікації, реклама

Насамперед, потрібно собі усвідомити, що реклама - це не мистецтво, не "креатив", не фестивалі, не самоствердження, не мода. Це опосередкований продаж, один з інструментів маркетингу. А маркетинг -- це задоволення потреб Його Величності Клієнта з вигодою для себе. Донести маркетингові ідеї до Клієнта -- це завдання всіх маркетингових комунікацій, під якими варто розуміти не тільки рекламу й PR, але буквально все, що фірма на ринку робить... і не робить. Готелі або магазини, наприклад, більше виграють від чистоти приміщень і уважності персоналу, чим від багатомільйонних роликів.

Реклама ж працює тільки тоді, коли вона містить ретельно пророблену пропозицію скептичному й розпещеному споживачеві, набір так званих " моментів, що продають,". Моменти, що продають, -- це, насамперед те, що вигідно відрізняє дану пропозицію від пропозицій конкурентів. Але в міру вирівнювання якостей конкуруючих товарів знайти такі відмінності стає усе сутужніше. Іншими моментами, що продають, можуть бути просто достоїнства товару, які можуть бути й у конкурентів. Тут досвідчений рекламіст може заробити додаткові очки, описавши ці достоїнства більш переконливо й цікаво. Моменти, що продають, бувають як раціональними, так і емоційними.
У міру росту конкуренції робити рекламу, що продає, стає усе складніше. А робити псевдорекламу завжди було легко, весело й... безвідповідально.

Секрет успіху реклами не в крутих картинках і кіношних трюках, а в переконливості її моментів, що продають, і грамотності її виконання.

Відразу обмовимося - це не стосується реклами, що нагадує, де досить просто логотипа відомої компанії, розміщеного навіть на майці спортсмена.

Маркетингове мислення й маркетинговий аудит

Виявляти моменти, що продають, і створювати рекламу, що продає, непросто. Це вимагає особливого мислення, маркетингового мислення. Це звичка й уміння буквально до всього в бізнесі ставитися з погляду Клієнта, уміння думати й відчувати за Клієнта й приймати творчі рішення, що задовольняють потреби Клієнта краще, ніж це роблять конкуренти. Таким мисленням володіють далеко не всі.

Моменти, що продають, виявляють за допомогою маркетингового аудита, що нагадує медичну діагностику. Це ретельний аналіз із погляду покупця самої фірми і її продуктів. Це всебічний аналіз і самого покупця. Важливість маркетингового аудита важко переоцінити. Його результати використають у маркетингових проектах, ними оперують продавці, з їхньою допомогою роблять рекламу, що продає. У процесі аудита також розкривають резерви, розробляють пропозиції, удосконалюють продукти, підвищують рівень customer satіsfactіon (задоволеності клієнта).

А скільки коштує маркетинговий аудит? Порівняно недорого, від $1500, звичайно це менше вартості одного розміщення в журналі. Але досвід показує, що:

Рекламодавець скоріше готовий платити за десяток марних розміщень, ніш за недорогого аудита, що перетворить його рекламу в рекламу.

Саме нерозуміння сказаного вище стоїть за наївним обманом, яким іноді займаються деякі рекламодавці. Вони повідомляють серед агентств тендер на якусь "креативну" ідею, відбирають щось, керуючись зовсім неправильними критеріями, і... не платять нікому. Однак радуватися цим хитрунам не варто - цінність такої "ідеї" не вища, ніж цінність медичного рецепта, виписаного по фотографії пацієнта.

Коли навіть відмінна реклама не працює

Багато компаній не розуміють, що навіть супер-реклама не даєсть очікуваних результатів, якщо на фірмі не будуть дотриманий ряд умов, маркетингових, операційних і кадрових. На жаль, козлом відпущення при невдачах рекламних кампаній виявляються рекламісти. А вони далеко не завжди винуваті.

Почнемо з маркетингу. Потрібно прагнути зробити фірму "клиєнто-орієнтованою". Все, що має відношення до маркетингу, повинне бути оптимізоване й гармонізовано, потоки маркетингової інформації всередині компанії не повинні перериватися, контакти із клієнтами повинні являти собою вулицю із двобічним рухом. На фірмі повинен бути ідеально поставлений внутрішній маркетинг -- вашу відмінну рекламу з успіхом поховає ненавчений і невмотивований персонал.

Якщо підгуляв ваш продукт, то вже не ображайтесь -- реклама мало допоможе. При цьому сучасний продукт все частіше являє собою товар + послуги, а часто товар + послуги + атмосфера. Повсюди й поруч послуги й атмосфера приносять більше бізнесу, аніж власне товар. Створення таких комплексних продуктів -- випробування для таланта маркетологів. Продажі можуть не рости, якщо не продумане ціноутворення, у тому числі психологія ціноутворення.

Добре, тепер весь ваш маркетинг і реклама сіяють, але... клієнт подзвонив на фірму - і йому не так відповіли по телефону, не вислали додаткові матеріали, товару не виявилося на складі, у магазині нахамила продавщиця, занадто довга черга в касу й т.д. Словом, на рекламу нема чого нарікати, коли маркетинг і операції... криві.

Не числом, а вмінням!

У рекламі, як і скрізь у бізнесі, потрібно вміти перемагати не числом, авмінням. Мені кілька разів доводилося відговорювати компанії від невиправдано великих рекламних витрат. В одних випадках реклама виявлялася непотрібною зовсім; в інших випадках ми обходилися невеликими витратами -- міняли носії реклами або віддавали перевагу іншим маркетинговим комунікаціям.

Рекламу не варто відокремлювати із комплексу маркетингових комунікацій.

Аудит може показати, що в даній ситуації краще витратитися на навчання продавців, внутрішній маркетинг або PR, аніж на рекламу. Часто вкладення в операції, особливо в дистрибуцію, виявляються більш доцільними, чим вкладення в комунікації. До речі, помітна присутність товару на полках магазинів - це теж свого роду комунікація.

От приклад ефективної й недорогої маркетингової кампанії, проведеної Boston Consultіng Group для Delta Aіrlіnes. Цільовою аудиторією були бізнесмени Нью-Йорка. Консультанти відразу ж відмели стандартні рекламні ходи. Блискуче провівши маркетинговий аудит, вони виявили пріоритет цільової аудиторії (швидкість), розробили пропозиції по прискоренню всіх операцій на Delta, творчо використали чутки, семінари та інші нестандартні прийоми. А реклама? Одним з її носіїв були вибрані... пластикові склянки із кришкою в закладах fast-food у стратегічно з районах міста - у Нью-Йорку ці склянки прийнято брати із собою в офіс і навіть на переговори. Результати не забарилися.

Рекламні витрати можна скоротити, правильно вибравши носії.

Особливо обережно варто приймати рішення про використання дорогих носіїв, таких як ТВ і наружка. Наприклад, наші трубні й машинобудівні заводи поступаютьь нерозумно, витрачаючись на зовнішню рекламу. Коли в Інтернет прийдуть маркетологи й копирайтери, він, нарешті, з іграшки дизайнерів перетвориться у найефективніший рекламний носій. А починати треба з безкоштовних або майже безкоштовних носіїв. Наприклад, з упакування. Якщо, приміром , вас просто розпирає від бажання повідомити світу приголомшливу фразу "Знамените пиво Росії", то чи варто на це витрачати мільйони, коли "гуляє" нечитабельна контр-етикетка, що, на пляшці. Будівельні компанії рідко використають рекламні можливості своїх будівельних майданчиків, на яких "гуляє" море поверхонь, включаючи паркани. Перестали працювати вітрини. Рідко розміщають рекламу на автомобілях.

За довгі роки нагромадили досвід дешевих рішень, що дозволяють підвищити не тільки продажі, але й ефективність роботи офісу. Серед них система багаторівневої факсовой (електронної) реклами. Це набір заздалегідь створених повідомлень: перший рівень - це загальна реклама фірми; другий рівень - інформація про групи товарів; третій рівень - інформація про окремі товари, і т.д. Їх по запиті розсилає навчений співробітник, розвантажуючи офіс від рутинних телефонних розмов і збільшуючи продажі.

Іноді все буває до смішного просто. Один наш клієнт поскаржився на те, що іноземні фірми не відповідають на його звернення із проханням надіслати ціни. Вся справа виявилася в дилетантському змісті цього звернення. Ми його переробили буквально за годину, і відгуки пішли потоком. В іншому випадку, ми зробили невелику англомовну листівку, що дозволила маленькій приватному готелю залучати більше іноземних клієнтів.

У нас не вміють грамотно використати інформаційний простір інтер'єрів банків, офісів, магазинів. Так, використання професійно зроблених описів продуктів, листівок, які покупець може взяти із собою й обговорити з родиною, електронних кіосків і т.д. різко підвищує відсоток відвідувачів, що зробила покупки. Непродумані виставки-продажі вимагають із продавців, зайнятих в основному рутинними роз'ясненнями "на коліні".

Методом проб і помилок я дійшов висновку, що віддача від виставки в основному визначається не грандіозністю стенда, а якістю роздавальних матеріалів. Якщо вони працюють, коли відвідувач забув і вас і ваш стенд, то виставка дає результати навіть при зменшенні площі стенда. Подібні прийоми підвищують ефективність прес-конференцій.

Таких прикладів можна привести безліч. Всіх їх відрізняє висока ефективність при невеликих витратах. І за всіма ними стоїть творчість (не плутати з "креативом"), уява, винахідливість, маркетингове мислення.

Рекламний бюджет - від чого танцювати?

Насамперед , бажано мати єдиний рекламно-маркетинговий бюджет. Крім економії, такий підхід забезпечує гнучкість, що особливо важливо в постійно мінливих умовах Росії.
Справжня реклама повинна розглядатися як інвестиції, що дають віддачу.

Зараз звичайно рекламний бюджет визначають формально -- по прийнятим у даній товарній категорії відсоткам від обороту, або від планованих продажів. Є й інші методики. При цьому може виявитися, що насправді фірмі потрібно менший або більший бюджет. Розумніше йти від результатів маркетингового аудита. Тільки так віз виявиться не поперед коня, а там де їй варто бути.

У кожному випадку, варто починати з того, що нічого вам не коштуватиме або коштуватиме дешево. Це приналежні компанії поверхні усередині й зовні, сайт (він повинен бути перетворений у потужну маркетингову зброю!), упакування, інформаційний простір магазинів, банків і т.д., дешеві листівки, циркулярні листи, багаторівнева реклама, прейскуранти й каталоги, виставочні матеріали, реклама на автомобілях. Варто звернути саму серйозну увагу на внутрішній маркетинг, насамперед на співробітників - вони повинні стати ходячою рекламою компанії, мотивованими й зацікавленими. Перший контакт клієнта з компанією -- це контакт із людиною на телефоні. Від цього контакту залежить більше, ніж від дорогої реклами. Таку людину підбирають і навчають спеціально.

Якщо аналіз показує, що цього недостатньо й варто задіяти більш дорогі рекламні носії (наружка, ТВ і т.д.), то не варто заздалегідь робити медіаплан на великий строк. Треба спочатку поекспериментувати. Результати експериментів потрібно правильно інтерпретувати.

Не додержуйтеся стадних рефлексів - всі так роблять. Думайте, добродії!

Дистрибуторам і дилерам варто з'ясувати в головної компанії можливість компенсації маркетингових витрат -- так прийнято у світі.

Є ще одна "складова" рекламного бюджету - це відкати, які одержують співробітники фірми при рекламному кориті. На цей рахунок у мене рекомендацій немає.

Висновок

  1. Реклама, зрозуміло, вимагає витрат, іноді виправдано більших. Але витрати повинні давати віддачу. А віддача визначається не прикольностью дизайну й кількістю розміщень, а [1] маркетинговим змістом і [2] грамотністю створення реклами.
  2. Зміст реклами - це моменти, що продають, і підтверджувальна інформація. Визначається це все в результаті ретельного маркетингового аудита. Насамперед, аудит дає відповідь на питання -- а чи потрібно в цьому випадку взагалі робити рекламу, якщо так, те які носії використати. Аудит також допомагає вийти на розумний рекламно-маркетинговий бюджет.
  3. Грамотно створена реклама привертає увагу цільової аудиторії, викликає бажання її прочитати (переглянути, прослухати), легко сприймається. Але саме головне - вона викликає бажання придбати (проголосувати за кандидата, стати дилером та ін.). Вона працює. Як створити таку рекламу знає професійний рекламіст, орієнтований не на самоствердження, а на продаж.
  4. Слід пам'ятати, що реклама - це всього лише частина маркетингових комунікацій, усього лише один з видів зброї в маркетингових війнах. Замість рекламних кампаній варто проводити комбіновані маркетингові кампанії. Вони повинні бути продуманими й винахідливими. Реклама неспроможна, якщо на фірмі не виконаний ряд маркетингових і операційних умов. Іноді вкладення в дистрибуцію виявляються більше ефективними, чим у маркетингові комунікації.
  5. Потрібно уникати механістичних підходів і не додержуватися стадних рефлексів. Маркетинг - це постійна творчість, винахідництво, фантазія. Причому тільки з однієї позиції - з позиції Його Величності Клієнта!

Автор не вказаний

Автор: Репьев Александр Павлович

Реклама: ефективно - не обовязково дорого!
Джерело: Школа Александра Репьева
http://www.repiev.ru/articles/Efficient_Cheap.htm

Увага! Усі права на опубліковані матеріали належать їх авторам, право на переклад - Компанії Leosvit Marketing.

Дозволяється републікування матеріалів сайту в Інтернеті українською мовою тільки з обов'язковим зазначенням незакритого активного посилання на сайт Компанії Leosvit Marketing (https://leosvit.com) і з посиланням на авторів статей, публікацій та інших матеріалів опублікованих на даному сайті (з зазначенням автора і його сайту).